Silent Victory – Bemanna en Amerikansk Ubåt under 2:a världskriget

Silent Victory är ett extremt engagerande bordsspelspel från Consim Press och GMT Games. Det simulerar uppdrag framförda av amerikanska ubåts-kommendörer mellan 1941 till 1945. Detta spel är en uppföljare till 2013: s klassiska “The Hunters” som simulerade tyska U Båts-operationer mellan 1939 och 1943. Det finns spelplan för varje ubåtstyp som används i spelet. Dessa “mattor” är också inkluderade för strid under uppdrag, patrulluppdrag och möten (handelsfartyg, huvudfartyg och flygplan), skeppsplaner, slumpmässiga händelser.

silent victory

En del att hålla reda på i Silent Victory

Man kan styra olika typer av ubåtar: de mindre Porpoise-typerna av ubåtar som fanns tillgängliga från 1941, Tambor klassen, Salmon klassen, Narwhal klassen och  Argonaut klassen, för att nämna ett urval. Varje ubåt har tillgång till olika funktioner, inklusive hur mycket översvämning och skrovskador den kan ta emot, status för interna och externa system som båtens batterier, periskop, radio och motorer, kvantitet och typ av fram- och bakre torpeder som den kan bära, antal Torpedrör, typ av vapen på däck och vapen mot flyganfall,  samt mängd ammunitionslagring, besättning och kaptenstatus, besättningskvalitet, utmärkelser och medaljer.

Planera dina drag

Bortsett från standard jakt till havs, kan särskilda uppdrag tilldelas den del som vill. Dessa kan innefatta evakueringar, att rädda nerskjuten luftpersonal, minläggning, rekonstruktion, transport m.m. Wolfpack-operationer involverar inte det stora antalet ubåtar som tyskarna använde men två till fyra amerikanska varianter.

Rollspelsdelen i detta spel motiverar spelaren att lägga mycket tid på varje beslut som kommendörkapten. Gör underlaget att du är farligt nära attack, eller är en mer försiktig approach bättre? Det finns många valfria regler som ingår i spelet för att förstärka realismen och ibland är det så spännande så man nästan storknar.

Skador på ubåten spåras fylls på på din ubåtsmatta och kan omfatta allt från mindre skador till översvämning, skrovskador, skador på el- eller dieselmotorer, skador på andra båtsystem och besättningshandlingar. Då skadeförebyggande team kan försöka reparera dina skador, kan det ibland krävas att du måste avbryta din patrull och åka tillbaka till basen.

Ett slumpmässigt draget händelsekort tillhandahåller överraskningar som kan innefatta en avlyssning av hemliga japanska koder, att din ubåt slås omkull av  av en jättevåg som orsakar massiva skador på båten och till och med felaktiga mål som kan leda till att du begår krigsrätt!